۲۸ دی ۱۳۸۸

خودنگاره با موهای کوتاه شده / فریدا کالو



Self-Portrait With Cropped Hair
رنگ روغن روی بوم /1940 / چهل در بیست وهشت سانتی متر

.فریدا کالو این نقاشی را پس از جدایی از همسرش، دیگو ریورا، نقاشی مکزیکی، کشیده است.
او در سلف پرتره های بسیاری که کشیده است، اغلب خودش را در لباس سنتی زنان مکزیک و با موهای بلند نقش کرده است. اما اینبار – پس از ترک ریورا – خود را با موهای کوتاه شده و در پیراهن، کفش ها و کت مردانه ای نقاشی کرده است که بزرگتر از اندازه و احتمالاً متعلق به ریورا است.
طره های تازه قیچی شده ی مو هم که حسی بیمارگونه و حالتی سیال در فضا دارند، باید مربوط به احساسات کالو در مورد ترک ریورا باشد و جز این، نقاشی را به فضای رویا گونه ی سورئالیسم نزدیک کرده است. کالو همچنین در بالای نقاشی قسمتی از شعر یک ترانه ی مکزیکی را نوشته است: « نگاه کن. اگر عاشقت بودم، به خاطر موهایت بود. حالا که مویی نداری، عشقی هم بین ما نیست.»
.
کالو هنر پرماجرای اروپا و آمریکا را میشناخت و آثار خودش از سوی سورئالیست ها تحسین شده بود. در حدی که آندره برتون، رهبر جنبش سورئالیسم، هنر او را با عنوان "روبانی به دور یک بمب"* وصف کرده بود. اما با این وجود، آثار کالو در درجه ی اول تحت تاثیر هنر مکزیک و به ویژه نقاشی مذهبی قرن نوزده بود. و جدا از این خود او درمورد آثارش گفته است « من نمیدانم نقاشی های من سورئالیست هستند یا خیر. اما میدانم چیزی که هستند "بیان بی پرده ی احساسات خودم" است. »
- ازکتاب MoMA Highlights موزه هنرهای مدرن نیویورک

*َA Ribbon Around A Bomb
_
این پست، اولین پست بخش ثابتی از وبلاگ دیوار خواهد بود، که به یک اثر هنری تجسمی میپردازد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر